Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Nordland

Nordland fylkeskommune

Postadresse: Fylkeshuset, 8048 Bodø

Besøksadresse: Prinsensgate 100, 8048

Telefon: 75650000

E-post:dks@nfk.no

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 46

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

9 grader nord

Musikk, Trinn: 1-7
9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor halvparten av bandmedlemmene stammer fra. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn.Sammen spiller kvartetten det som på tragisk og lite rettledende vis ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk og jazz. Selv beskriver bandet musikken med adjektivene energisk, mystisk, og rytmisk, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv. Visjonen er å utfordre publikummernes musikalske kosthold ved å servere disse fremmede tonene.

ALO - alltid

Musikk, Trinn: 1-7
I konserten ALO blir vi kjent med barndomsvennene Marit og Klemet som tar dere på en reise i samisk musikkverden. Marit Hætta Øverli og Klemet Anders Buljo er anerkjente samiske musikkunstnere som er barndomsvenner i virkeligheten. De har spilt sammen siden 80-tallet og i 2015 lanserte de albumet ALO.I ALO forteller de om vennskap og om hvordan det er å vokse opp i samisk kultur. Historiene kommer fram gjennom joik og musikk, i både tradisjonsrik samisk og moderne form. ALO er et samisk ord og oversettes til "alltid". På samme måte som vi ønsker at vennskapene fra barndommen skal vare for alltid. Under konserten har musikerne med seg Snorre Bjerck på trommer og perk.På turné høsten 2018 vil John-Kåre Hansen vikariere for Klemet Anders Buljo.   

Animasjonsverksted

Film, Trinn: 7
Animasjon betyr å gi liv. Animasjonsfilm er stort sett måter å skape liv og bevegelse bilde for bilde, istedenfor vanlig live-action film. I dette animasjonsverkstedet får elevene en innføring i animasjon. De bruker sin kreativitet og lager egne filmer i grupper.  Elevene får tips om hvordan de enkelt kan lage sine egne animasjonsfilmer hjemme. Verkstedet gir også elevene et verktøy for å forstå mye av det visuelle i dagens samfunn.

Askeladden på nye eventyr (Absence crew)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
En sprelsk danseforestilling basert på gruppens møte med Asbjørnsen og Moes tradisjonelle eventyr. Hva skjer egentlig med Askeladden på hans ferd mot kongsgården? Forestillingen er en fortelling med dansen i sentrum. Den er bygget opp rundt kjente folkeeventyr og elevene får møte Espen Askeladd og brødrene hans som skal prøve å imponere prinsessen, og vinne henne og halve kongeriket. Gjennom spektakulære akrobatiske krumspring og smittende energi formidler Absence norske folkeeventyr på en ny og spennende måte. De er ute etter å imponere publikum, få dem til å humre og le og kanskje de til og med vinne prinsessen og halve kongeriket. Slik har du garantert aldri sett Bukkene Bruse, Prinsessen og Espen Askeladd før! Co-produsent: Den Nationale Scene.

Baksiden

Litteratur, Trinn: 8-10
Thrilleren ”Baksiden” (Aschehoug 2017) handler om overvåkning og hacking – og om hemmeligheter så alvorlige at noen er villig til å gjøre alt for å holde dem skjult.
I denne forestillingen vil forfatter Endre Lund Eriksen lese og fortelle fra boka, samtidig som en skjerm vil illustrere deler av handlingen som utspiller seg. For eksempel er bokas hovedperson Katrine konstant under overvåkning, og på skjermen vil overvåkningsbilder fra Katrines eget webkamera dukke opp, vi vil se screenshots av hva hun holder på med på datamaskinen sin. Publikum vil slik få en opplevelse av at de er med på å overvåke Katrine. Deler av bokas handling foregår på månen, og vil bli illustrert med foto og video fra NASAs arkiver.Formidlingen vil avslutte med en samtale med elevene om overvåkning og personvern. På hvilken måte kan etterretningsorganisasjoner og hackere overvåke oss på mobil og internett? Hva er lov og hva er ikke lov? Hva skjer selv om det ikke er lov? Og hva skal vi gjøre for å hegne om vårt privatliv på nettet?

Berg og båre (Kamilla Sajetz Mathisen og Maja Zakariassen)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Hvilke skapninger skjuler seg i bølgene? Hvem er Marmælen, Draugen og Hafgufa, og hva gjør du hvis du møter dem? En hel mytologi som for et par generasjoner siden var en selvfølgelig del av hverdagen langs hele norskekysten, er i ferd med å lide en stille død.Sammen med elever og lærere langs kysten vil vi drive et gjennopplivingsprosjekt av vår marine mytologi. Ut i skolen tar vi med oss Havhuldrefolket og de andre skikkelsene som ikke lenger er synlige for oss. Vi vil fortelle dere alt vi vet om alle dem som vi før kunne se, men som ingen har sett på mange år. Sammen med dere har vi lyst til å fortsette fortellingene. Er havskapningene virkelig blitt borte? Hvor gjemmer de seg? Hvordan forholder de seg til dagens mennesker, og dagens utfordringer? Og ikke minst vil vi finne ut hvordan de ser ut. Gjennom billedkunst, figurer og teater skal vi vekke til live hamskiftere og levende døde. Og for alt du vet finnes det ei usynlig øy ute i havet rett ved der du bor!Berg og Båre er et større samarbeidsprosjekt mellom DKS Nordland, sceneinstruktørordningen i Nordland v/ Maja Zakariassen og billedkunstner Kamilla Sajetz Mathisen. Prosjektets mål er å løfte fram, bevare og aktualisere den nordnorske mytologien, eller kystmytologien. Denne turneen og verkstedet er prosjektets pilot.

Bodø Biennales festivalutstilling

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En opplevelse av sted-spesifikk kunst + workshopTil Bodø Biennalens festivalutstilling har vi invitert kunstnerne Karin Blomgren (f. 1987, Stockholm) og Irene Nordli (f. 1967, Lørenskog). Blomgren og Nordli arbeider materialbasert, hovedsakelig med leire og keramikk. Med utgangspunkt i utstillingens tema «stedsidentitet» skal kunstnerne skape steds-spesifikke verk, Blomgren i Bodø kunstforening og Nordli i Stormen bibliotek (Stormen kunst). Verkene vil utforske og understreke rommets arkitektur, form, infrastruktur og bevegelsesmønstre.Begrepet stedsidentitet favner mye og kan betegne alt fra fysiske, karakteriske egenskaper ved stedet (særegenheter, hverdagsligheter, kultur, geologi, næring m.m.) til stedsforestillinger, stedsopplevelser og tilhørigheten man har til stedet. Det kan være relasjonelle, emosjonelle eller funksjonelle tilknyttinger. Kunstnerne står fri i sin fortolkning av den tematiske rammen, og med nærmere blikk på Bodø som sted, får kunstnere dra referanser enten til byens historie, nåtid eller dens fremtidige utvikling.  Bodø Biennales Festivalutstilling er et samarbeid mellom Bodø kunstforening, Stormen bibliotek og Se Kunst i Nord-Norge som skal åpne under Bodø Biennale 6 sept 2018 og vises frem til 21. okt.FORMIDLINGFormidling skjer ved Bodø kunstforening. En dialogbasert omvisning med workshop der vi jobber med leire. Elevene skal jobbe i grupper på to og to. Det er fint om lærerne tenker gjennom hvem som jobber bra sammen. Formidlingen tar utgangspunkt, blant annet, i følgende læreplanmål for kunst, design og arkitektur: https://www.udir.no/kl06/KDA3-01/Hele/Kompetansemaal/kunst-og-skapande-arbeid:
  • drøfte korleis visuell kunst kan kommunisere tankar og verdiar 
  • identifisere kvar og korleis visuell kunst blir presentert i samtida
  • analysere og tolke etablerte og eksperimentelle kunstuttrykk 
  • bruke og grunngi val av visuelle og estetiske verkemiddel, materiale og teknikkar i utviklinga av eigne kunstuttrykk
  • utvikle eit kunstprosjekt som uttrykkjer det stadspesifikke
  • bruke rom og volum i utforming av ein installasjon 
  • utforske og hente inspirasjon frå samtidskunst og bruke ein kunstnar eller eit kunsthistorisk verk som referanse for eige arbeid
Vi vil fordype oss både i steds-spesifikk kunst og materialitet. Vi retter blikket mot Karin Blomgrens kunstneriske praksis og de romlige installasjoner hun har laget. Elevene vil få erfaring med sentrale begreper knyttet til kunstnerens praksis. Blomgren lager steds-spesifikke arbeid med leire som materialet –  tørkete, klumpete, klissete, myk… Leirets kvaliteter blir utforsket, tøyet og lekt med. Blomgrens verk vil utfordre vår persepsjon av materiale med en humoristisk vri, der ikke alt ser ut til å være hva det er. Hvordan påvirker fysiske krefter materialet når man prøver å få til noe det ikke er laget for?FORMIDLEREHege Gundersen

Digital plakatkunst- Gundersons

Visuell kunst, Trinn: 9
Tvillingbrødrene Robin og Rudi Gundersen fra Bodø har blitt kjent for sin digitale kunst med sine klare og spreke farger, blandet med en sylskarp strek og store internasjonale samarbeid.Bli med inn i deres jobbunivers med iPad og digital penn og lær deg å lage egne kunstplakater som kan stilles ut på skolen. Besøk gjerne hjemmesiden deres for se mer av arbeidet som Gundersons har gjort. 

Drumdrum

Musikk, Trinn: 1-7
Drumdrum ledes av den karismatiske slagverkeren Benita Haastrup og sammen med vibrafonist Kaare Munkholm og bassist Jens Skou Olsen er de musikere blant eliten ved den danske jazzscenen. De spiller originalmusikk med trommer og vakre klanger, hvor perkusjon, vibrafon og bass skaper trioens spennende univers som barna får ta en del i. Her finner du mer informasjon, bilder og videoer om Drumdrum www.drumdrum.dk 

En hilsen til Mo

Visuell kunst, Trinn: 5-7
"En hilsen til Mo" er en stor utstilling med presentasjon av kunstnere som har hatt tilknytning til Rana gjennom historien. I samarbeid med et utvalg inviterte kunstnere vil Nordnorsk Kunstnersenter tilby en ny produksjon til elever i Nordland. Samtidskunst er en ferskvare og skjer i en prosess som består av tett samarbeid med kunstnere over tid. Kunstens format og visningssted kan derfor ikke avsløres på nåværende tidspunkt. Tilbudets detaljer vil avhenge litt av hva som skal vises, derfor kaller vi det i nåværende produksjonsfase et «Kinderegg», et prosjekt full av overraskelser. Kunsten vil ha tilknytning til Ranaområdet, og vi kan love møter med kunstnere, som er riktig gode formidlere, og samtidskunst som vil engasjere skoleelevene. 
Omvisning med formidling og verksted for elevgrupper på max 30 i løpet av feburar 2019.

Filmfest Salten og FilmfestOrama

Film, Trinn: 10
Filmfest Salten er et filmprosjekt for alle 10. trinnselevene i Salten. I løpet av høsten reiser  filmskaper  rundt på skolene for å inspirere og lære elever og lærere mer om film. Vi starter opp med et lærerkurs i Bodø i forkant av at filmskaper kommer rundt på skolene. I etterkant av workshopen skal elevene lage film på de ulike skolene. Skolene har interne kåringer, og de beste filmene sendes inn til Den kulturelle skolesekken i Bodø, hvor en jury velger nominerte stabelen i forbindelse med
All info om Filmfest Salten finner dere på www.filmfestsalten.noFilmfest Salten består av tre deler:- Lærerkurs med
- Filmkurs for elevene - høst 2018 - uke
- Frist for innlevering av filmer
- Filmfest:

Filmhjelp.no

Film, Trinn: 8-10
En workshop hvor elevene får være med på en reise fra idé til ferdig film. Det starter med filmteori før elevene produserer sine ideer. Som så filmatiseres og redigeres før det avsluttes med visning av filmen.I løpet av kurset vil vi ta for oss de mest grunnleggende trekkene ved filmarbeid og tar elevene med på en reise fra ide til ferdig produkt. Filmhjelp.no er en støtteside for ungdom om filmproduksjon og siden vil bli brukt aktivt under verkstedet.Verkstedet er delt i fire deler, fordelt utover 4 skoletimer. Vi starter med et foredrag hvor vi gir elevene en innføring i filmteori og ideskaping. Elevene setter så i gang med å skape sine filmideer som de så tegner storyboard til. Da det er gjort er det klart for filming. Elevene blir delt opp i filmteam og går ut og realiserer filmideene sine. Etter dette er det klart for redigering. Elevene redigerer filmene, enten på egne maskiner eller på maskiner vi har med. Til slutt er det klart for premiere. Vi viser da dagens produserte filmer på storskjerm før vi takker for oss. Gjennom workshopen bruker vi aktivt hjemmesiden vår, www.filmhjelp.no

Gjemsel (Kristin Holand og Anna Holand)

Scenekunst, Trinn: 8-10
På skolen lærer man å trene opp styrke og kondisjon, men er det mulig å trene opp hodet og følelsene på samme måte? Søstrene Kristin og Anna er på et selvutnevnt oppdrag for å redde verden, eller i alle fall en del av Nordland. De skal lære generasjon prestasjon å gi faen. Dette ved å ta et oppgjør med sin aller største frykt, nemlig hvordan man skal takle uutholdelig kjipe følelser. De er bevæpnet med musikk, latter, alvor og dumdristighet. Velkommen til en dødsviktig teaterforestilling. Om utøverne: Kristin Holand fra Steigen i Nordland, har i en årrekke jobbet som danser, skuespiller, koreograf og regissør, både i inn- og utland. Hennes samfunnsengasjement kommer ofte til syne i hennes arbeid. Anna Holand, også fra Steigen i Nordland, har vært med på en rekke teaterproduksjoner, både som skuespiller og musiker. Hun er i tillegg initiativtaker til God Nok-festivalen som ble arrangert første gang i Steigen sommeren 2016. 

GLEMT (Simone Grøtte )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Bestefar forteller at han som 11-åring ble hentet i hjemmet sitt og tvangsevakuert med den tyske båten Karl Arp. Hvorfor hadde jeg ikke hørt om dette før? Hvorfor hadde jeg ikke spurt?GLEMT er en danseforestilling med den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe. Hverdagserindringer, krigens nyanser, smak, lukt og barndomsminner. Forestillingen tilnærmer seg den store krigen gjennom det lille menneskets erfaringer. Publikum inviteres inn i scenerommet til en nær opplevelse formidlet gjennom dans, objekter og autentiske lydopptak fra en fortiet fortid.GLEMT er erindringer om krig, om å miste, om å glemme, om å forsøke å reise seg igjen.Forestillingen baserer seg på autentiske lydopptak fra førstehåndskilder fra krigen, der noe av materiale er hentet fra historiske lydarkiv. I tillegg har Simone Grøtte gjort nye lydopptak, bl.a. med sin egen bestefar. Den gir folkelige skildringer fra de som ble offer for okkupasjon og deportering, menn, kvinner, unge og gamle. Komponist Herman Rundberg er ansvarlig for musikken til forestillingen. Idé og koreografi er ved Simone Grøtte.Forestillingen har siden premieren spilt for utsolgte hus overalt hvor den har blitt fremført. Både anmeldere og publikum har trykket GLEMT til sitt bryst, og under forestillingens premiere på Festspillene i Nord-Norge kom det både tårer og trampeklapp fra publikum – og seksere fra anmelderne."GLEMT er en gjennomgripende kunstopplevelse. Så sterk. Så heftig. Så vakker. Så viktig. Og så godt sydd sammen at det bare er å klappe i hendene. Lenge. Alle trenger å se GLEMT."– Anki Gerhardsen, Nordlys. Terningkast 6

Grafikk collagrafi

Visuell kunst, Trinn: 4-7
Bjørnar jobber som kunstpedagog ved Adde Zetterquist galleri i Saltdal. Han har med seg en grafikkpresse, vannbasert trykksverte og papir. Elevene får se forskjellige måter å jobbe på og lager egne plater som de trykker.
Collagrafi er en grafisk trykketeknikk. Der forholdsvis enkle materialer brukes for bygge opp en plate. Den svertes og kan trykkes flere ganger. Materialer kan være papp, lim, tråd, tekstil, ulike former for sparkel. Teknikken gir en fin innføring i grafikk generelt, siden man kan trykke platene både som høytrykk og dyptrykk, eller også begge deler i samme trykk!

Hamsun Waits for us

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-VG3
Hva hadde skjedd hvis Knut Hamsun hadde møtt Tom Waits? De er to spesielle typer, i hver sin tid, på hvert sitt kontinent, og i hver sin kunstart. Men de har da overraskende mye til felles?
Knut Hamsun vokste opp på Hamarøy i Nordland. Tom Waits vokste opp i storbyen Pomona i California en generasjon senere. Mye skiller disse to, men det er kanskje enda mer som knytter dem sammen: Begge trives med hatt på hodet, begge er mer humoristiske enn man kanskje først skulle tro, og ikke minst er begge veldig opptatte av store temaer som er like aktuelle i dag: Det å føle seg fremmed i tilværelsen, å være rotløs og rastløst på leting etter lykken, å ville bort og ut, og å oppleve stor kjærlighet.

"Hamsun Waits for us" er en audio-visuell musikalsk forestilling med Ensemble blå og Torgeir Steinsland.

Hva er lyd?

Musikk, Trinn: 1-7
HVA ER LYD?Grusomme lyder, vakre lyder, stillhet, støy.Hva er egentlig lyd, og når blir lyd til musikk?Forestillingen er utformet i samarbeid med Vitensenteret i Tromsø. Den erfarne realfagspedagogen Astrid Wara formidler sin store kunnskap på engasjerende vis. Musikerne er forsøkskandidater for ulike lydeksperiment samtidig som de spiller flott musikk. Det blir lærerikt, spektakulært, spennende og morsomt.Her blir det både flammer og smell, ulyder og vakker musikk.
Orkester: NOSO SinfoniettaFormidler: Nordnorsk Vitensenter/Astrid WaraTekst og regi: Perong 48

ISÁK

Musikk, Trinn: 8-10
ISÁK er hjertebarnet til Sámi Grand Prix vinner og Stjernekampvinner 2018 (NRK), Ella Marie Hætta Isaksen. Sammen med produsent Daniel Eriksen og trommis Aleksander Kostopoulos utgjør trioen en spennende fusjon av joik, urbane synther, og et tekstunivers som lekent kombinerer engelsk og samisk.

ISÁK har lenge vært en snakkis i den samiske musikkverdenen, kjent for sine energiske liveopptredener og enorme tilstedeværelse.

Jacobs Pianokino

Musikk, Trinn: 1-7
Med utgangspunkt i en klassisk pianokonsert møter pianisten Jacob Nielsen barna på deres egen banehalvdel ved å akkompagnere pianomusikken med humoristiske og fantasifulle 3D-animasjonsfilmer, og å forstørre og tydeliggjøre pianoet ved hjelp av video.

Jacob Pianokino (på dansk «Klaverbiografen») kan i korthet beskrives som et klassisk klaverpotpourri med et dryss uventede ingredienser.

KONTRASTER

Visuell kunst, Trinn: 5
Hva er en kontrast og hvor mange finnes det egentlig? Når man først begynner å tenke over det blir det bare fler og fler. Mørk/lys, stor/liten, tykk/tynn, glad/trist, himmel/helvete, opp/ned ,samlet/spredt,  ja/nei.
I arbeidet med kunst kan man skjerpe uttrykket sitt ved å være oppmerksom på nyanser og mengden av kontraster som finnes. Presist bruk, og valg av måten å bruke kontraster på kan tydeliggjøre og forsterke opplevelsen av et verk.

Lydsnapp

Musikk, Trinn: 9
"Lydsnapp" ledes av to av Drivhusets mest erfarne verkstedsledere - Isak Anderssen og Jon Halvor Bjørnseth som begge er musikere og komponister som også har spilt på mange festivaler og lange turnéer for Rikskonsertene m.m.. Med "Lydsnapp" håper vi at både elever og lærere får en rask start med digitalt lydarbeid som kan motivere til å arbeide videre på egen hånd med utforsking av lyd- og musikk-programmer, og inspirerende ressurser på internett.

Magne, Mons og Mjølner (DukkerOpp)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Vi befinner oss i Åsgård hvor norrøngudene bor. Tor har blitt frastjålet sin hammer, Mjølner. Uten den hammeren kan ikke Tor opprettholde verdensordenen. Han blir så sint at han forsvinner fra Åsgård. Hvem skal nå opprettholde verdensordenen?Brødrene Magne og Mons er Tors gode hjelpere. Mons savner Tor, mens storebror Magne er mer opptatt av å lære Mons at menn ikke viser følelser. Men de blir fort enig om å prøve å finne Mjølner, slik at Tor kan komme tilbake. Men hvor skal de lete?Alle i Åsgård søker råd hos Nornene nå som Tor er borte. Magne og Mons drar derfor til dem de også. Nornene er ikke så særlig imøtekommende og det er tydelig at det skumle trehodete-vesenet vet mer enn de sier, men de vil ikke hjelpe. En sommerfugl hvisker i øret til Mons at de må dra til Lillehammer å lete. Magne og Mons drar dit, mens Nornene sender en tredjedel av seg selv for å stoppe Magne og Mons. Hva vil skje om Mjølner havner i feil hender?Figurforestillingen spiller mye på interaksjon med publikum. Forholdet mellom figurfører og figur blir også en stor del av forestillingen, der dukkene trenger hjelp fra figurførene til å gjøre det de ikke klarer som dukker. Dette er et figurunivers med mye improvisasjon og humor for både store og små.

Mio min Mio (Nordland teater og Teatret vårt)

Scenekunst, Trinn: 2-7
- Kampen om det gode Regissør Hilde Brinchmann har barneteater som særlig fokusområde, og når hun nå ta fatt i den velkjente barneklassikeren, kan vi vente oss en overraskende opplevelse på barns premisser. Vi møter den foreldreløse gutten Bosse som ikke føler seg hjemme hos sine adoptivforeldre i Stockholm, men som på magisk vis reiser til «Landet i det fjerne» hvor han møter sin virkelige far.  Her er Mio egentlig en prins, og faren har ventet og lett etter ham helt fra han ble født. Men her må også Mio ta opp kampen mot Ridder Kato, som kidnapper barn og undertrykker folk. Sammen med kameraten Jum Jum og hesten Miramis rir han ut for å bekjempe Ridder Kato. 

Mumiene våkner

Litteratur, Trinn: 5-7
Markus lever et tilsynelatende vanlig liv i en liten norsk by. Moren forsvant på mystisk vis da han var liten. Det eneste han har igjen fra henne er et smykke med ANKH-symbolet. Markus bor sammen med tanten sin og kjenner ikke faren sin. Venner har han heller ikke, kun roboten Trofast. Så begynner det å skje rare ting i byen. En ny lærervikar plasserer Markus på gruppe med Rulle, den kuleste gutten i klassen, og merkelige Sara. Krise! Trioen blir innblandet i et farlig spill – der hele verden står i fare.Mumiene våkner er første bok i ANKH, en spennende og morsom serie for gutter og jenter i alderen 9-12 år. En serie om livsfarlige krefter, modige barn og rare oppfinnelser.Monika Steinholm vil lese høyt fra boka og fortelle om hvordan den ble til. I samtale med elevene vil hun snakke om hvordan man kan skrive spennende tekster. Litteratur er mange forskjellige ting, og elevene vil få oppleve lek med ord gjennom en liten friskrivingsøvelse.Målet med produksjonen er å øke både leselysten og skrivegleden til elevene gjennom tekst og illustrasjoner.

Mørkemodig (Katma)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Mørkemodig er en magisk, eventyrlig og poetisk forestilling om alt det vakre som bare finnes når det er mørkt. En sti som plutselig deler seg, lysende telt og lyden av dyr. Med hodetelefoner på ørene blir du ledet gjennom en oppdagelsesferd inn i en fremmed skog.Mørkemodig inviterer til utforskning, deltagelse og interaktive møter med karakterene. Etter premieren på Festspillene i Nord-Norge ga Harstad Tidende forestillingen terningkast 6.Katrine Strøm har hatt enorm suksess med barneforestillingene sine. Hun har produsert mer enn 15 forestillinger og har spilt teater i Italia, Mexico, på Island, i Litauen og i India og Russland. Hun er utdannet skuespiller og i tillegg til den jobben hun gjorde med Teaterklubb ´81 hjemme på Dverberg i mange år, var hun med å starte opp barne- og ungdomsteatret Lille Hålogaland Teater i 2010, der spesielt ”Virginia og julenissen” har gått for fulle hus i tre år.I samarbeid med: Figurteatret i Nordland og Festspillene i Nord-Norge.Støttet av: Norsk kulturråd, Kunstløftet, Spenn, Nordland fylke og Figurteatret i Nordland

Puslespeil

Musikk, Trinn: 1-7
Er de som mobber store, bøllete bråkemakere? Er de som blir mobbet små, skremte mus? Eller er alle litt av hvert? 
Gjennom fengende musikk, fortellerkunst og en stor dose personlig erfaring viser Roy-Frode Løvland at vi mennesker gjør nesten hva som helst for å høre til – og at ikke alt er like lurt. 
Med alvorlig humor og humoristisk alvor får elevene se hvordan vi passer sammen.

Riksteatret

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Kollaps i kulissene - Riksteateret i samarbeid med Thalia TeaterNår alt som kan gå galt, går enda verre! Hege Schøyen og Ingar Helge Gimle i spissen for et topplag av norske komedieskuespillere. Så langt sett av 50.000!Publikum ler så de hyler og kritikerne jubler for The Play That Goes Wrong. Teaterstykket går på femte året i London og er blitt kåret til «Årets beste komedie 2015». Med tittelen Kollaps i kulissene presenterer Riksteatret suksessen i Norge, og løyene er i de beste hender hos publikumsyndlinger som Hege Schøyen, Ingar Helge Gimle og Jan Martin Johnsen. Knut Nærum oversetter og Kim Haugen har regi.Hva skjer når et overentusiastisk amatørteaterlag skal sette opp sin første store forestilling, et mordmysterium i ekte Agatha Christie-stil? Mer enn noen kan fatte! Ja, hvis du trodde at du visste hvor mye som kan gå galt på teater, må du nå tro om igjen!«Jeg har sjelden, om noensinne, hørt høyere eller mer sammenhengende latterkuler i et teater», skrev pressen etter premieren. Kollaps i kulissene er blitt omtalt som en krysning av Hotell i særklasse og Mr. Bean – en frydefull latterbombe som appellerer til publikum i alle aldre.Høst 2018 : 18/9 Narvik,  25/9 Bodø, 27/9 Mo i Rana,  Antall elever:  60 billetter pr VGS –skole  - ta kontakt med DKS Nordland innen 22. juni for billetter.
Programlengde: 120 min. Arena/rom: Det lokale kulturhus
Stein i lomma  - RiksteateretGjør deg klar for feelgoodkomedie basert på Stones in His Pockets med Erik Poppe i registolen og to velopplagte skuespillere i 18 roller!En Hollywood-film skal spilles inn på et lite sted i Norge, og i likhet med en stor del av lokalbefolkningen har to rappkjeftede unge menn latt seg hyre inn som statister. Hvordan reagerer det lille lokalsamfunnet på møtet med sleipe produsenter og verdensvante divaer? Med stjerneregissør Erik Poppe i registolen og Hallvard Holmen (Roy i NRKs Himmelblå) og Øystein Martinsen (Kark i NRKs Vikingane) på scenen, gjør Riksteatret Stones in His Pockets – som opprinnelig foregår i Irland – om til en filminnspilling i Nord-Norge. Erik Poppe har førstehåndskunnskap om hva som skjer når underholdningsindustrien rykker inn med hele sitt kjempeapparat og forvandler et intetanende lokalsamfunn til en eneste stor «location». Derfor vil han også vite å ta vare på det skjøre lille alvoret som ligger under humoren.For til sjuende og sist er Stones in His Pockets kanskje mer aktuell enn noensinne. Med sin beretning om kollisjonen mellom lokal og internasjonal kultur, og om vanlige menneskers opplevelse av ikke lenger å bli sett og hørt, griper den rett inn i dagens Norge.  Høst 2018 : 17/11 Sandnesjøen, 23/11 Svolvær, 24/11 Stokmarknes 
Antall elever: 60 billetter pr VGS –skole  - ta kontakt med DKS Nordland innen 22. juni for billetter.
Programlengde: 120 min. Arena/rom: Det lokale kulturhus


Screening

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Elevene vil få en praktisk og eksperimentell opplevelse i videoscreeningkunsten, også kalt 3D mapping. Elvene skal ta filmbilder av teksturer og strukturer og redigere dem på dataen. Disse multimediale bildene skal projiseres på objekter, personer og materialer som skal installeres i rommet, på stedet, og inn i lyset av projektorene. Ulik avstand vil gi ulik skyggestørrelse, slik at skygge, objekt og filmmotiv lager et samspill i rommet. Elevene skal jobbe i 3 små grupper med kamera, data og projektor. Gruppene skal bestemme seg for et av filmbildene og screene dette på kropp, ting, objekter og inne i rommet, eller et sted på skolen. Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
Denne høsten skal tre ulike prosjekter i Den kulturelle skolesekken ende med en felles utstilling i Sandefjord kunstforening.Mina Marie Myhre skal ha prosjektet «Byen min og jeg» hvor skulpturen brukes som en inspirasjon, men elevene lager en egen versjon. Elevene modellerer små sjørelaterte skapninger i leire, som deretter festes på en større fiskekropp. Det hele ender opp som en fellesskulptur til hver klasse. Disse skulpturene monteres i Sandefjord kunstforening i tilknytning til Den kulturelle skolesekkens utstilling høsten 2016.Line Bergene skal ha workshop i mosaikkunst, hvor elevene skal lage et bilde, en gruppemosaikk med tema «Byen vår». Elevene vil bli veiledet i å lage egne små mosaikker, som skal monteres sammen på en flate for å skape en helhet der alle har bidratt.Verena Scholz skal ha en workshop i videoscreeningkunsten. og multimediainstallasjon. Resultatene av workshoppen vil bli dokumentert og presentert, samt at en elevgruppe tar for seg «kinorommet» i kunstforeningens lokaler og jobber med en mediarominstallasjon på stedet som vil gi publikum en reell opplevelse av det elevene har jobbet med. 

Second Nature

Musikk, Trinn: 8-10
I Second Nature spiller en jazzkvartett i dialog med det visuelle fra en animatør. Forestillingen kombinerer live musikk og live animasjon på uventede måter. Det visuelle er overveiende figurativt og har en konkret rød tråd. Musikken kan beskrives som melodisk, fengende og groovy jazzmusikk. Forestillingen tar for seg menneskets kompliserte rolle i naturen: Vi mennesker er helt avhengige av å utnytte naturens ressurser, men samtidig er vi jo selv natur, og vår overlevelse som art er derfor helt avhengig av at vårt symbiotiske forhold til naturen er bærekraftig. 
Vi blir kjent med en rekke nordiske dyr og følger dem i deres eksistensielle kamp, både mot naturens elementer og de uheldige følgene av menneskelig sivilisasjon (som for eksempel marin plast og lakselus). 

Si ifra

Kunstarter i samspill, Trinn: 8
Du føler det når du blir behandlet uten respekt. Du ser når andre blir behandlet uten respekt.
- Hva kan du gjøre?- Si ifra. Men hva kan du si? Hvordan kan du si det og til hvem? Si ifra er en produksjon kombinert av musikk og skrivekunst basert på musiker Kim Lies egne erfaringer med mobbing på barneskolen. For Kim tok det lang tid før han sa ifra om hvordan han egentlig hadde det på skolen, og først som ung voksen satte han ord på det.- Mye kunne vært annerledes dersom han hadde sagt fra tidligere.Rebekka Brox Liabø er teater- og skrivepedagog  og har lang erfaring med skriveverksteder. Gjennom teknikker fra kreativ skriving og teater skal elevene bli tryggere på å utrykke seg skriftlig og stole på sin egen stemme. Skriveverkstedet skal hjelpe elevene å utrykke seg gjennom å skrive, og dele videre med hverandre. Det er først når vi snakker om det som er vanskelig at vi kan gjøre en forskjell. 

Spioner, sabotører og krigere

Kulturarv, Trinn: VG1
Den nordnorske motstandskampen forteller om mot, oppofrelser, tilfeldigheter og nerver av stål. Hva er man villig til å ofre i kampen for fedrelandet? Og hva skjedde med de som ble avslørt?
Fortellingen om den nordnorske motstandskampen er en beretning om mot, tapperhet, oppofrelser, tilfeldigheter og nerver av stål. Like etter kapitulasjonen 10. juni 1940 startet arbeidet med å stable den norske hjemmefronten på beina i Nord-Norge - likesinnede offiserer, soldater og sivile nektet å oppgi kampen for fedrelandet. Motstanden jobbet blant annet med spionasje på tyske tropper og skip, spredning av illegale nyheter, losing av mennesker over grensen og sabotasjeaksjoner mot den tyske okkupasjonsmakten.
Opplegget er en introduksjon til nordnorsk motstandskamp under andre verdenskrig. Elevene gjøres kjent med tidlige motstandsgrupper og etableringen av MILORG samt etterretningsorganisasjonen XU. Bakgrunn for motstand, relevante personer og ulike arbeidsoppgaver knyttes til faktiske hendelser, og elevene lærer også om skjebnen til de av våre motstandsfolk som falt i Abwehrs og Gestapos klør.
Elevene introduseres til den aktive nordnorske motstandskampen ført av nordmenn i både inn- og utland gjennom enkelthistorier, bilder, dokumenter og gjenstander fra Narvik Krigsmuseums rikholdige og unike samling.


Stor-Stina, fortellingen om Långa Lappflickan (Åarjelhsaemien Teatere og KammeRana)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
En uvanlig fortelling om en uvanlig jenteHelt fersk forestilling basert på den sanne historien om Christina Chatarina Larsson (1819-1855) fra Malå i Nord-Sverige. Christina Chatarina levde i en tid der det eksotiske og abnorme fikk stor oppmerksomhet. På markeder og sirkus rundt i Europa betalte folk gjerne for å få oppleve vanskapte mennesker og fremmede folkeslag.Grunnet sin uvanlige høyde fikk Christina Chatarina artistnavnet Långa Lappflickan, og hennes liv ble noe helt for seg selv. Forestillingen er sterkt inspirert av Åke Lundgrens bok med samme navn. Den bygger på et nært samarbeid mellom Åarjelhsaemien Teatere og KammeRana v/ Rana Kulturskole med støtte fra DKS Nordland og Sametinget.Premiere 8.september 2018.

Sverre Skrot og Ingenting

Litteratur, Trinn: 1-4
Sverre Skrot bor sammen med moren sin på toppen av en skrothaug. Fru Mor er nærmest besatt av tanken på at sønnen skal finne seg ei dame som kan få orden på alt rotet og dessuten kan danse flamenco og sy gardiner. For å få slutt på maset bygger Sverre ei skrotdukke som skal forestille ei dame. Men da han er ferdig, har det blitt til en mann istedenfor. Naboen Healer-Lydia tilbyr å blåse liv i skrotdukka, slik at Sverre får seg en venn. Ingenting heter han. Men går det å an bli venn med Ingenting?Harald Maximillian Stoltenberg lover en profesjonell og ellevill opplevelse for 1-4 klasse, hvor han formidler historien i en kortversjon ved å lese, fortelle, spille karakterer, danse flamenco og vise noen av de 70 tegningene han har laget i boka.

Tankelaboratoriet (Cirka Teater)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Møt Reddharen, Sinnataggen, Firkanten og Hermegåsa. Alle ønsker å bli forstått, men opplever det motsatte.I "Tankelaboratoriet" leter vi etter veien ut av misforståelsene gjennom en humoristisk og sårbar undersøkelse av det å være til.Ved hjelp av Anne Marit Sæther levende strek, Gro Dahles undrende sangtekster og Ragnhild Faanes og Erlend Smalås undersøkende lydunivers forsker vi i eksistensielle og gjenkjennelige problemstillinger.Støttet av: Spenn.no, Fond for utøvende kunstnere, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag Fylkeskommune.

Tobias og dagen det smalt (Rimfrost Teaterensemble)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Vi skal ta dere med på en reise inn i dinosaurenes fantastiske verden. Og vår guide på reisen er verdens fremste dinosaurekspert. Tobias! Tobias kan alt som er verdt å vite om dinosaurer, fra den minste lille filleøglen til giganten Tyrannosaurus Rex.»Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste
dinosaurekspert! Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet og å være født i feil kropp. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt; det er mange måter å være menneske på.Takk til alle som har delt av sine historier, kunnskap og ekspertise.Forestillingen hadde premiere på Hålogaland teater 23.november 2017, men den er produsert med tanke på skoleturne.Lillian Bikset i Dagbladet skriver: Det kunne lett ha blitt en pedagogisk forklaringsforestilling om transkjønn og toleranse. I stedet er det blitt en rikholdig, formbevisst, opplevelsesfortelling med mange lag, der flere beslektede, mindre problemstillinger speiler seg i den store, uten å konkurrere med den eller avlede fra den.Anki Gerhardsen i avisa Nordlys  sier:Dette trodde jeg skulle bli kleint og påtatt. Jeg tok skikkelig feil. Rimfrost Teaterensemble gjorde min skepsis til skamme. Med manusforfatter Jenny Svensson og regissør Morten Røsrud i spissen har de laget en forestilling som er åpen, undrende, leken og mangfoldig, og som dermed greier å snakke om noe så komplekst som uklar kjønnsidentitet uten å bli bastant eller skråsikker. Tvert i mot.

Ubeskrivelig! (Silje Solheim Johnsen og Ola Asdahl Rokkones)

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-2
Ubeskrivelig!» er en musikk- og danseopplevelse for de yngste skolebarna. I forestillingen Ubeskrivelig! med påfølgende verksted av og med danser Silje Solheim Johnsen og saxofonist Ola Rokkones setter vi ord på dans og musikk. Det å beskrive det man ser og hører kan ofte virke helt... ja, helt ubeskrivelig! Gjennom assosiasjon, improvisasjon, dialog og interaksjon undersøker kunstnerne sammen med barna hvordan man kan sette ord på lyd og bevegelse. Målet er at barna skal få trening i å beskrive det abstrakte. Barna får trygge og romslige rammer å være delaktige i.
Det ønskes velkommen inn i en fargerik og lysfull arena, der man tar plass på innbydende sittebenker og får en danse - og musikkopplevelse virkelig tett på kroppen. Med tanke på at kunst kan være et godt utgangspunkt både for diskusjon og for å la fantasien løpe, ønsker kunstnerne å inspirere til å snakke om kunstopplevelser og å skape glede og engasjement rundt det å se på scenekunst.I etterkant av forestillinga deltar elevene på et lite verksted, der scenografien og verktøy fra forestillinga tas i bruk. Elevene vil få jobb med å utføre enkle bevegelser på ulike måter. Dette gjøres i samspill med Ola og hans saxofon. Ulike kombinasjoner av Olas spill og elevenes bevegelser prøves ut.    

UPRISEN 2019

Litteratur, Trinn: 9
Uprisen er ungdommens egen kåring av årets beste ungdomsbok. Hvert år deltar rundt 900 ungdommer i kåringen. Kåringen har tre ledd.
Uprisen deles ut under Norsk Litteraturfestival i mai. Prisen administreres av Foreningen !les i samarbeid med Norsk Litteraturfestival  og Den kulturelle skolesekken.Kåringen går over et helt skoleår og involverer 900 ungdommer. I kåringens siste fase leser sju utvalgte niendeklasser de fem nominerte bøkene og kårer en vinner. Sju fylker, og for første gang er Nordland med og  har en av disse eksklusive plassene. Og i kåringen av årets beste ungdomsbok 2019 deltar altså 9. klasse fra Straumen skole.Som juryklasse får de bøker og lydbøker tilsendt. Disse skal de fordype seg i og diskutere. Læreren skal på seminar i Oslo. Klassen får to til tre besøk av kritikerfadder, og det hele munner ut i klassetur til Norsk litteraturfestival på Lillehammer i mai 2019, der årets ungdomsbok kåres.

Varsku! Markens Grøde

Litteratur, Trinn: VG1
Markens grøde – En skriveworkshop I fjor var det 100 år siden Markens grøde ble utgitt. Knut Hamsun fikk Nobels litteraturpris for romanen i 1920.I denne drama -  og skriveworkshopen inviteres elevene inn i Markens grødes romanunivers. Gjennom fortelling, skriveøvelser, dilemmaer og rollespill undersøker vi sentrale problemstillinger i Markens Grøde sett fra en av hovedpersonene;  Ingers perspektiv.

Verdens undergang og andre problemer (Teaterkompaniet Smash)

Scenekunst, Trinn: 8-10
Tegneserieteater er en av de kuleste teaterformene som finnes, og kompaniet vil dele litt av hemmelighetene bak hvordan man spiller og jobber det fram! Gjennom denne workshopen får elevene lære nyttige verktøy som setter all teknologi, rekvisitter og scenografi i skyggen når det skal lages teater eller visninger på skolen, og samarbeid, konsentrasjon, kroppslig presisjon og koordinasjon settes på dagsordenen.
Elevene får først se en 20 minutters visning av en svært fysisk, actionfylt og filmatisk teaterstil som kalles tegneserieteater, basert på "Fabeldyr og hvor de er å finne" fra Harry Potter-universet. Deretter blir elevene delt i fem mindre grupper, og de får lære hvordan man jobber med å skape visuelle bilder og uttrykke seg kun ved hjelp av kroppene sine. Her får de også lære et par triks fra scenekamp. Gjennom samspill, lekenhet, konsentrasjon og presisjon lærer elevene hvordan man kan lage hva som helst, i en enkel form der man kun trenger seg selv, hverandre og sin egen fantasi.Elevene får deretter vise hverandre hva de har jobbet fram i de ulike gruppene, og avslutningsvis vil de besøkende kunstnerne spille visningen igjen, slik at elevene denne gangen kan kjenne igjen det de selv har jobbet med, og se dette med et nytt, gjenkjennende blikk.

Virkelig

Musikk, Trinn: 8-VG3
Lykke til i livet. Enten er det en lakonisk hilsen til en person som har en usikker fremtid i møte, eller så er det en melankolsk og ektefølt lykkeønskning. For guttene i Virkelig er nok albumtittelen mer tenkt som det første. Skiva ble skrevet det siste året Tobias, Sondre og Erlend gikk på videregående, og de visste alle at de skulle videre i livet. Flytte ut hjemmefra, kanskje vekk fra Bodø, byen de har bodd i hele livet, og vekk fra alle kjente.
Virkelig ga ut singelen «Cecilie» i 2015, og etter å ha kranglet den inn i diverse strømmetjenester, hadde de plutselig gitt ut sin alle første låt i en alder av 16 år. To uker etter slippet var låta kåret til «Ukas Urørt» og listet på NRK P3. Der ble den liggende i hele 38 uker, og den påfølgende sommeren spilte Virkelig på festivaler som Trondheim Calling, Slottsfjell, Pstereo, Parkenfestivalen, Trænafestivalen og Sommerfesten på Giske.Festivalsommeren ga mersmak, og tankene om et album begynte å få fotfeste. Ved starten av 2017 gikk bandet inn i en lengre periode i studio, der resultatet skulle vise seg å bli deres debutalbum, "Lykke til i livet". P3 la tidlig sin elsk på det nye materialet, og allerede ved årets inngang var bandet kåret til en av de fem mest spennende norske artistene å følge med på i 2018.Et imponerende glansbilde, men bak ligger store ambisjoner,  hardt arbeid og miljøer med profesjonelle folk som tidlig har lagt til rette underveis.Nå står Virkelig på randen av et nasjonalt gjennombrudd og snart å se på scenen i skolene i Nordland.  

Yana og Yetien (Pickeled Image (UK) og Figurteatret i Nordland)

Scenekunst, Trinn: 1-7
"Yana og den avskyelige snømannen"
Barne- og familieforestillingen Yana og Yetien handler om den foreldreløse jenta Yana som møter en liten Yeti (en «avskyelig snømann») ute i skogen. De to blir venner, men det oppstår komplikasjoner når Yetien blir tatt til fange av landsbybeboerne. Og så kommer mammaen til Yetien for å finne barnet sitt…
Et crew på til sammen 12 personer har tilbragt vinteren 2017 i Stamsund for å produsere forestillingen. Forestillingen og dukkene er designet av den Bristolbaserte teatergruppen Pickled Image som ledes av Dik Downey og Vicky Adams. Musikken i Yana and The Yeti er nyskrevet og innspilt av komponisten Simon Preston. Filmfotografen Adam DJ Laity som er en svært erfaren lanskapsfotograf har tilbragt mye tid ute i Lofotnaturen, og fjellet Vågakallen har fått en sentral rolle i forestillingen.  Dette er Figurteatrets femte co-produksjon med engelske Pickled Image, som også sto bak publikumssuksessen Coulrophobia og den prisbelønte Hamsunforestillingen Hunger.

Ánnásuolo

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Ánnásuolo er opprinnelig navnet på en vakker, liten perle på Finnmarkskysten som bandet har tatt navnet sitt fra. Stedsnavnet stammer opprinnelig fra samekvinnen Ánná som bodde på stedet for riktig lenge siden og ”suolu” som er det samiske navnet på øy eller holme. Gruppa ble startet av John-Kåre Hansen som forelsket seg i diktene til den samiske kunstneren Nils-Aslak Valkeapää. Da han leste diktene for første gang syntes han at de var så rytmiske og syngende at de formelig skrek etter en musikalsk drakt, noe han følte han måtte gjøre noe med. Med sitt samiske opphav fra Finnmark var det ikke vanskelig for Hansen å begynne komponeringsarbeidet.

ÆSJ!

Litteratur, Trinn: 2-4
Æsj! handler om Flue, som er flink å vaske seg. Han er flink til å kle seg. Til middag spiser han bæsj. En veldig lettlest og morsom historie for den som skal lære å lese.   
-Er det noen som har lyst til å fortelle meg noe rart? 
Slik begynner ofte forfatter og illustratør Reidar Kjelsen når han kommer på besøk.  

Han liker å fabulere, tegne, snakke om bøkene sine, og improvisere fram nye historier på flippover sammen med barna. Fantasien får fritt spillerom og alt foregår på barnas nivå. 
Med utgangspunkt i bøkene, tegner han på flippover og improviserer sammen med barna. "Jeg forsøker å skape bevissthet rundt det at mennesker spiser dyr. Vi fabulerer over hvorfor de voksne bestemmer og hvorfor de gjør så mye rart. Fantasien får fritt spillerom og alt kan skje. Kanskje tegner jeg en av elevene med dyrekropp, lar elevene lukte på en ekte forfattersokk eller gjør noe helt uventet, basert på barnas innspill. Høydepunktet blir gjerne når jeg lar barna herme en bok etter meg, med mye lyder og innlevelse."  Hovedmålet med opplegget er å skape en interesse for bøker. 

Ønskedrøm (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.

Filmfest Salten: galla

Film, Trinn: 10
Trenger ingen større introduksjon annen enn tradisjon tro, men det kommer mer info når det er blitt lagt mer konkret på papiret.

Filmfest-Orama

Film, Trinn: 10
Trenger ingen større introduksjon, men det kommer i forbindelse med Filmfest Salten; galla!
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter