Tilbake
NGU-Steinar Foslie, 1913.

Fjell, Folk og industri - Museum Nord

Naturlandskapet i Nordland består av fjell i utallige varianter, forskjellige farger og utforminger. Fjellsider og knauser er slipt og formet etter isbreer og vær, og mennesket har satt sitt spor med omfattende bergverksvirksomhet i mange hundre år. Bergverksindustrien førte til tilflytting av arbeidskraft og befolkningsvekst, og bidro samtidig til teknologisk utvikling som fortsatt setter spor i landsdelen.

Elevene introduseres i generell geologi, men dypdykk i interessant geologi for området. Elevene får innblikk i hvem menneskene var som startet letingene etter ressursene som lå gjemt i fjellet, og hvor kom kapitalen i fra. I tillegg til kulturarven som er igjen i dag.


Læreplanmål

NB Det er viktig at lærerne deltar sammen med elevene på denne formidlingen.


Produksjonen kan knyttes til den overordnede delen av læreplanen.

Opplæringens verdigrunnlag: 

1.2 Identitet og kulturelt mangfold

Tverrfaglige temaer:
​​​​​​2.5.3 Bærekraftig utvikling


1.2 Identitet og kulturelt mangfold

Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. Elevene skal lære å kjenne de verdiene og tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet. 

​​​​​​​2.5.3 Bærekraftig utvikling

Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Nordland fylkeskommune
  • Idé/opplegg: Museum Nord, avd. Ofoten

Publikumskommentarer