Tilbake
Lucas Ibanez Fæhn
Lucas Ibanez Fæhn
Lucas Ibanez Fæhn

Skolesekken din er en spillefilm (Det andre teatret)

Se for deg at skolesekken din plutselig ble en grotte full av minimennesker som trengte en ny dronning? Eller at en westernfilm utspilte seg i norskboka di? Eller at du var helten i en fantasy-film der læreren din var din erkefiende!?

I «Skolesekken din er en spillefilm» lager improvisatører fra Det Andre Teatret teaterfilm med klasserommets fiende nr.1: Mobiltelefonen! Utstyrt med en mengde iPhones lager de alt av musikk, lys og video i en interaktiv og gjennomsiktig forestilling, der klasserommet og elevene spiller hovedrollene.

Det Andre Teatret har på å få år utviklet seg til å bli et av de viktigste teatrene i Europa med fokus på improvisasjon og interaktive forestillinger for barn. Etter DKS-suksesser som «Lekene slår tilbake», «Ønskedrøm», «De 20 beste minuttene av ditt liv» og «Teaterkomiteen» er de klar for å gyve løs på noe helt nytt; Skolesekken!


Læreplanmål

Produksjonen kan knyttes til den overordnede delen av læreplanen.

Opplæringens verdigrunnlag: 
1.2 Identitet og kulturelt mangfold
1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang

Tverrfaglige temaer:
2.5.3 Bærekraftig utvikling

1.2 Identitet og kulturelt mangfold
De erfaringene elevene får i møte med ulike kulturuttrykk og tradisjoner, bidrar til å forme deres identitet.

1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape.(...) Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter.

2.5.3 Bærekraftig utvikling
Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Nordland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Det andre teatret
  • Idé/opplegg: Forestillingen ble utviklet for Nordland fylke og har premiere i desember 2019.  I likhet med forestillingen «Lekene slår tilbake» (produsert av Isenkramteatret/Det Andre Teatret i 2008) der improvisatører lager teater, scener og historier med lekene som barna tar med, ønsker vi å bruke barnas egen hverdag som kilde til teatralisering/filmatisering. En skolesekk kan inneholde alt fra mattebøker til hemmelige lapper og kjærlighetsgaver, og blir på den måten en tematisk overskrift på hva som blir vårt materiale.I motsetning til tradisjonelt teater der innholdet er budskapsbærende, er det formen som bærer vårt budskap. Gjennom å vise barn og unge at voksne kan leke, voksne som tillater seg å forsøke og feile, som leter etter kunst i deres hverdag, håper vi å kommunisere et budskap om at lek er mer enn bare tøys man bør forlate i barndommen og at man kan finne kunst overalt rundt seg. Vi mener at lek er et essensielt verktøy i all form for kreativt arbeid og problemløsning.Utstyrt med 10 smarttelefoner, to projektorer og en videomikser skal vi, i løpet av en time, lage små filmer og scener med utgangspunkt i barna og tingene deres. Smarttelefonene fungerer som kilde til musikk og lyd, de er lyskilder, vi kan redigere på dem og de er selvfølgelig filmkamera. Vi leker med perspektiver og gjør skolesekken om til en grotte, eller blyantspisseren om til en bil på vei utenfor et stup. Vi leker med klipping og lar ungene spille hovedrollene i episke kjærlighetshistorier eller fantasy-filmer. Vi tøyser med hvilken undertekst som skal ligge under bildene vi filmer. Vi forteller historier sammen med barna, der de får reell påvirkningskraft. Og i motsetning til vanlige klassetimer der mobilen må legges bort, skal elevene få ta dem frem og bruke dem sammen med oss. Det er kun fantasien som setter grenser for hva vi kan finne på av teatrale og filmatiske leker sammen med barna.

Om kunstner / utøver / gruppe

Det Andre Teatret er kjent for sin blanding av teatrale virkemidler i sin historiefortelling og for å fortelle historier som inneholder både humor, varme, spenning og poesi. Dette preger også “Skolesekken din er en spillefilm”. Filmens medie, paret opp med en transparent spillestil der man kan se utøverne, gir oss mulighet for å være emosjonelle uten å være sentimentale og vi kan lage magiske bilder der man også får se hvordan det hele er bygd opp. Gjennom å for eksempel filme objekter i store vannbad kan vi lage scener som ser ut som de er i sakte film, eller vi kan projisere nye bakgrunner bak elevene så det ser ut som de er i en bil i fart eller på full fart ned mot bakken. 

Publikumskommentarer