Vestmyra Skole

Vestmyra Skole

Postadresse: Boks 353, 8201 Fauske

Besøksadresse: Gymnasveien 12, 8207 Fauske

Telefon: 75604600

E-post:vestmyra.skole@fauske.kommune.no

Kontaktperson: Øystein Gangstø, 99161614, oystein.gangstoe@fauske.kommune.no (Kultur, filmkontakt)

Antall produksjoner: 25

  • Alle
  • VGS

BENDIK

Musikk, Trinn: 5-VG3
Bendik er prosjektet til artist, musiker og låtskriver Silje Halstensen,
fra Bodø/Bergen – bosatt i Oslo. Bendik blir ofte omtalt som et av
landets beste liveband og turnerer normalt innom spillesteder og
festivaler i Norge.Dette er et ønske fra Silje selv, og er blant annet fordi hun ønsker å kommunisere direkte med ungdom i skolelalder.
Hun ønsker å ha med sin faste synthist og gitarist, i tillegg til
lydteknikeren hun ellers bruker.
Materialet som er tenkt er en kombinasjon av allerede utgitte låter (i
ny drakt) og helt nytt materiale, deriblant antakelig noen urpremierer

Berg og båre (Kamilla Sajetz Mathisen og Regine Schrøder)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Hvilke skapninger skjuler seg i bølgene? Hvem er Marmælen, Draugen og Hafgufa, og hva gjør du hvis du møter dem? En hel mytologi som for et par generasjoner siden var en selvfølgelig del av hverdagen langs hele norskekysten, er i ferd med å lide en stille død.Sammen med elever og lærere langs kysten vil vi drive et gjennopplivingsprosjekt av vår marine mytologi. Ut i skolen tar vi med oss Havhuldrefolket og de andre skikkelsene som ikke lenger er synlige for oss. Vi vil fortelle dere alt vi vet om alle dem som vi før kunne se, men som ingen har sett på mange år. Sammen med dere har vi lyst til å fortsette fortellingene. Er havskapningene virkelig blitt borte? Hvor gjemmer de seg? Hvordan forholder de seg til dagens mennesker, og dagens utfordringer?Og ikke minst vil vi finne ut hvordan de ser ut. Gjennom billedkunst, figurer og teater skal vi vekke til live hamskiftere og levende døde. Og for alt du vet finnes det ei usynlig øy ute i havet rett ved der du bor!Berg og Båre er et større samarbeidsprosjekt mellom DKS Nordland, Sceneinstruktørordningen i Nordland v/ Maja Zakariassen og billedkunstner Kamilla Sajetz Mathisen. Prosjektets mål er å løfte fram, bevare og aktualisere den nordnorske mytologien, eller kystmytologien. Denne turneen og verkstedet er prosjektets pilot.

Filmworkshop

Film, Trinn: 10
Filmworkshop for 10. trinnselevene i Salten. 
Tord Theodor Olsen kommer ut på besøk til skolene i uke 43.
i ukene 48 og 49 får skolene besøk av filmhjelp.no ved Andreas Altermark. 


Framtid på Flukt - Guro Sibeko

Litteratur, Trinn: 8-10
Skolen får besøk fra 2045 - en flyktning fra framtiden. Gjennom slampoesi vil dere få rapport fra framtiden slik at dere kan forberede dere på hva som kan skje. Det er kanskje en advarsel, kanskje et rop om hjelp, kanskje et håp. 
Hva om vi er de neste som må flykte? Om nordmenn snart ikke har plass til å ta imot, vi koster for mye, kan ikke språket, kommer ikke i jobb, har dessuten ingen oppdragelse og flørter med lokalbefolkningen som om vi var likeverdige. Hva om alt dette egentlig har skjedd allerede – og de fleste av oss er døde for lengst?Framtid på flukt forteller historien til Sarah, en norsk ungdom som var fjorten år i 2019. Gjennom slampoesi får elevene høre historien om hvordan hun oppdager at Norge ikke er usårlig og at alt hun har lært å stole på kan bryte sammen. Hun og familien må bruke alle ressursene sine, alle kontaktene, alle pengene, for å komme seg ut. Men ute er det ingen som tør eller vil ta imot norske flyktninger. Det er som om vi ikke betyr noe for noen lenger, som om vi ikke er noen lenger. Og mye, mye verre er det for alle som ble igjen.Finnes det likevel håp?Framtid på flukt er en tankevekkende forestilling for ungdomstrinnet. Forestillingen skal både gi elevene innsikt i hva det innebærer å måtte flykte for livet, og inspirere dem til å skrive seg selv inn i problemstillinger og erfaringer som akkurat nå gjelder andre enn dem selv.Det er utarbeidet et opplegg for kreativ skriving som kan brukes i klassene etter forestillingen. Opplegget vil gi elevene støtte til å leve og skrive seg inn i liv de ikke har levd enda, og til å fortelle historier i form av poesi.

Ordliste
Har du elever som har vært kort tid i Norge, kan det være greit å sjekke at de kan disse ordene før forestillingen: Illusjon, blendverk, hallusinasjon, okkupant, integritet, nøytralitet, eksilregjering, motstandsfolk, atomreaktor.

Love and the ocean (Lost and Found productions)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Hva er det med havet som vekker lengselen i oss?
Og hva er det vi lengter etter?Love and the Ocean er en forestilling av teaterkompaniet Lost and Found productions (Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising). Havet og Kjærligheten møtes på sengekanten og brer en dyne av musikk, video og tekst over publikum.
Forestillingen foregår i en diger seng, et sted mellom dagen og drømmenKanskje handler det om å være ett med noe, noe større, eller noen, som da vi ennå var et lite frø, et foster,
tilbake til en begynnelse.
Kanskje det handler om å drukne, om oppløsning.
Det er stille før stormen. Vi kommer til å trenger hverandre i uværet. Du kan være en redningsvest i det uendelige blå, eller grunn nok til å tenne et nødbluss.  

Ordlaboratorium 1

Litteratur, Trinn: 1-3
Ordlaboratorium 01, er en interaktiv forestilling og workshop for barn i småskolealder. Målet med laboratoriet er å stimulere til språkglede og leselyst gjennom leken utforsking av språkets byggesteiner. I laboratoriet er barna selv språkforskere og skaper nye ord.

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

STAR WÅRS med Å (Madam Pysj AS)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.

Bli kjent med orgelet

Musikk, Trinn: 3
Orgelet er et av de eldste instrumentene vi kjenner – og det er det største musikkinstrumentet. (PS! Orgler kan også være små!). Hvorfor er det orgel i kirkene? Instrumentet kan ikke bæres – vi må oppsøke orgelet der det står.Orgelet er et tangentinstrument med piper. Vi ser på manualene (= tangentene) og ser opp på noen av pipene. Hvor stort er det? Hvor mange piper har det? Hvordan får man lyd i et orgel?  Mekanikken i orgelet. ”Register” – hvor mange forskjellige lyder/register har orgelet? Hvordan høres de ut? I hvilke sammenhenger brukes orgelet? Hva slags type musikk spilles på orgelet til de ulike anledningene?Ralph spiller flere stykker og gir lytte-eksempler, som f.eks. rolig musikk (blant annet til begravelse/ettertanke/meditasjon) eller mer livlig musikk til f.eks. et bryllup. Opp gjennom tidene har det vært mye sang i kirkene – og orgelet har spilt slik at alle vet hvilken melodi de skal synge, hvor fort den skal synges og når man skal begynne og slutte. Når noe begynner eller slutter kan også orgelmusikk brukes (preludium og postludium). Før leken og etter leken.
Organisten kan ha egne konserter. Orgelmusikk kan blant annet brukes som filmmusikk. Elevene ser nærmere på orgelet, hører på orgelet og får være med å utforske lydene i orgelet. Og de får være med å se på noen av orgelets mer ukjente finesser.

Farger, lyd og teater

Annet, Trinn: 3
Elevene deltar i aktiviteter i 3 hovedbolker. Dagen starter med BILDEKUNST. Elevene får kjennskap til primær- og komplementærfargene og fargesirkelen gjennom praktisk(e) oppgave(r).         Andre bolk er viet LYD. Elevene lærer litt om hva lyd er og hvordan den skapes. Informasjon, demonstrasjoner og dialog. På stasjoner får elevene lage lyd på ulike måter.I tredje og siste bolk, får elevene bruke kroppen som instrument. De jobber med TEATER; teaterøvelser, improvisasjon og utforsker kombinasjoner av lyd og bevegelse.                                 Opplegget krever ikke spesielt etterarbeid, men det er naturlig å ha en samtale med elevene i etterkant og la dem reflektere over det de har vært med på. La gjerne elevene gi tilbakemelding via nettsida til Den kulturelle skolesekken! Kulturskolens lærere kan bestilles spesielt til enkeltoppdrag.

Film i Fauske Kino

Film, Trinn: 7
Hva er din yndlingsfilm? Vet du hvorfor den er en favoritt? Stian Andre Olsen er lidenskapelig opptatt av film. Han deler gjerne sin filmglede med andre. Dagen starter med en kort innføring i hva som kan/bør være hovedingredienser i en god film. Elevene får konkrete oppgaver for hva de skal være på utkikk etter når de ser filmen;  klassikeren "Hugo Cabret" regissert av Martin Scorsese. Før og etter filmen gir Stian en kort innføring i filmhistorien og de jobber med filmforståelse.For at kinosalen skal fungere godt som læringsarena, blir lærerne bedt spesielt om å være med 'å nullstille rommet' - se lærerveiledningen.

Filmfest Salten film og Q&A (vår 2020)

Film, Trinn: 10
21. og 22. april har vi film og Q&A i Fram Kino. Det blir ikke FilmOrama. Mer info kommer.

Filmfest Salten galla (vår 2020)

Film, Trinn: 10
Det blir Filmfest Salten galla og Filmvisning med Q&A som vanlig, men FilmfestOrama utgår. Mer info kommer...

Gamle husflidsteknikker

Kulturarv, Trinn: 2
Medlemmene i Fauske Husflidslag har i en årrekke tatt imot kommunens 2.trinnselever på Teletunet og presentert gamle husflidsteknikker for dem som nålefilting, veving, laging av hoppetau og seljefløyte. Husflidslaget stiller med mange hjelpende hender. De serverer også boller (1 pr elev) og saft.Lærerne har ansvaret for elevenes orden og oppførsel. De viser interesse for det elevene skal være med på denne dagen og hjelper til med gjennomføringa av aktivitetene, rulleringa og annet praktisk som måtte dukke opp.
Elevene deles i grupper og rullerer på stasjoner hvor de gjør/ser på de ulike aktivitetene. Elevene får med seg hjem et selvlaget hoppetau og et nålefiltarbeid. De får prøve veving (fellesarbeid) og de får være med/se på hvordan ei seljefløyte blir laget. Seljefløyta blir med hjem - og spilling foregår utendørs!

Identitet

Visuell kunst, Trinn: 4
Temaet «IDENTITET» knyttes i denne sammenheng til elevens måte å uttrykke seg på – i form av ord, bokstaver og enkle tegninger. Elevene skal tegne mange tegninger hver, både med og uten å se på arket; som luft-tegning, blindtegning, croquies, portrett, profil etc. Lærer må være til stede (hele tiden) sammen med elevene, delta aktivt og hjelpe elevene i tillegg til å ha ansvaret for ro og orden.Rita har med seg tegneark og en del blyanter. Skolene bes stille med vanlig A4 kopiark, det dere har av myke blyanter (gjerne 4B, 5B og 6B i hardhet hvis dere har), fargeblyanter, pasteller og det dere har av andre farger.

Internasjonalt

Kulturarv, Trinn: 2
Voksenpedagogisk senter stiller også dette skoleåret med et tiltak for kommunens 2.trinnselever. Pga endringer ved senteret, blir opplegget mindre omfangsrikt i år enn tidligere år.
Elevene ved Voksenpedagogisk senter kommer fra ulike land som for eksempel Syria, Eritrea, Thailand og ulike arabiske land. Elevene får bli kjent med andre kulturer gjennom fortelling, bilder, dans, lek og andre aktiviteter.Også i år inviteres 2.trinnselevene til å vise fra noe fra egen kultur. Det kan være en sang, en lek eller annet elevene selv/skolen blir enige om på forhånd. Skolen melder inn hva elevene bidrar med SENEST 1.OKTOBER.

Jul og juletradisjoner

Kulturarv, Trinn: 1
I et samarbeid mellom Fauske Kommune og Nordlandsmuseet ønsker vi på Fauske Bygdetun elever og lærere velkommen til å være med på en flott og stemningsfull skoledag, der julefeiring og juletradisjoner er tema. Elevene får lære om gamle norske juletradisjoner, spise julegrøt, synge julesanger, gå rundt juletre, støpe julelys, høre julefortellinger m.m.Tidsramma for opplegget er 2,25 timer.​​​​​​​NB!  Husk gode uteklær da blant annet gang rundt juletreet er ute.Lenke til Nordlandsmuseets hjemmeside: https://nordlandsmuseet.no/?id=224379555&Article=89

Kalle og Tralle

Musikk, Trinn: 1-7
Kalle og Tralle er to brødre med alt det fører med seg av konflikter og vennskap. Tralle vil ta vare på forskjellige ting som skal kastes og bygge opp et orkester av det, mens Kalle er mer interessert i å sortere alt i søppelkasser. Det gjennomgående temaet i forestillingen handler om miljø, sortering og gjenvinning. Brødrene har litt forskjellige vinklinger og kunnskaper om hvordan dette skal gjøres.Forestillingen er basert på en tidligere forestilling, «Kalle og Tralle på søpla», og er utarbeidet i samarbeid med IRIS Salten.

Klungset Leir

Kulturarv, Trinn: 9
Klungset Leir - Tysk hverdag og krigsfangers liv
Med et besøk i Klungset Leir vil elevene bli kjent med lokale kulturminner og kilder fra 2. verdenskrig, og oppleve hvordan disse sammen kan være med på å fortelle krigens grusomme historie for enkeltmennesker og mennesker som gruppe. Vi vil fokusere på ideologiers menneskesyn, og dens påvirkning på historiske hendelser og enkeltmenneskers skjebne. Vi ønsker også sterkt å formidle kulturminners verdi for identitet og historie.
Velkommen til en dag blant krigens kulturminner med sterke opplevelser!
Lenke til Nordlandsmuseets hjemmeside:  https://nordlandsmuseet.no/Ungdomstrinnet/?Article=205​​​​​​​NB! Elevene må ha på varme klær! Leiren er uoppvarmet. Selv om sola skinner ute, trengs varme klær innendørs, spesielt når elevene er i kjelleren og når de sitter stille.

Konservatoren

Kulturarv, Trinn: 5
Elevene på mellomtrinnet får lære om hva Nordlandsmuseet er, og hva det står for. Elevene forsøker seg på praktisk museumsarbeid.Et spennende møte med Nordlandsmuseet. Hva er en museum, og hva jobber konservatoren med? Bli med på en spennende og lærerik "forskerdag"!

Samiske dager 2020. ARTIST

Musikk, Trinn: 5-8
ANJA STORELV Anja Storelv både synger og joiker. Hun er en travel musiker som har røtter i Skånland og bor i Råneå i Sverige. Anja Storelv er en etablert samisk musiker med eget band og har gitt ut 2 CD-er (2011 og 2015) . Med familie, tre barn, jobb som førskolelærer og musikerkarriere i tillegg har hun det ganske travelt.– Til tider blir det to heltidsjobber, for i tillegg til mitt eget band og vår musikk, er jeg engasjert i mange andre prosjekter. Det blir både folkemusikk, barnesanger, housemusikk og nattklubbmusikk. 

PROGRAM SAMISKE DAGER 2020

Samiske dager 2020. FILM

Film, Trinn: 9-10
GRENSELAND - ARVID LARSENVi følger Pavallfamilien videre og møter deres svenske naboer og venner. De er i Grenseland mellom Norge og Sverige men og i Grenseland for hva de kan klare av rovdyrtap og andre inngrep.– Jeg vil vise folk at her er det en kultur verd å ta vare på – en kultur som finnes rett utenfor vår egen stuedør, og som vi vet lite eller ingenting om. Det sier Bodø-fotografen og filmmakeren Arvid Larsen. Han presenterer nå filmen "Grenseland", etter å ha fulgt reindriftsfamilien Pavall i 20 år.- Jeg vil vise folk at her er det en kultur verd å ta vare på – en kultur som finnes rett utenfor vår egen stuedør, og som vi vet lite eller ingenting om.I over 20 år har fotografen Arvid Larsen fulgt familien Pavall i fjellet og i skogen – på en betingelse: Han måtte ta vare på seg selv, ingen ville vente på ham om han ikke klarte å henge med. Fjellet er ikke for pyser.https://www.highnorthnews.com/nb/kunnskapsloshet-gir-konflikter-og-trusler 
LITT OM FILMSKAPEREN:Arvid Larsen er fotograf og filmskaper med bosted Bodø. Han har nå lagt ned sitt studio, men er fortsatt aktiv fotograf.Han har fulgt samene og deres liv med reinsdyr i verdens mest ufremkommelige beiteland. Nå kommer filmen samenes kamp for sin kultur og sitt levesett. "Grenseland" er film nummer to fra vårt nære reinområde, Doukta. Etter 5 års arbeid, ble filmen vist i fjor. Den første filmen, "Landet bortenfor", var NRK sitt bidrag til Samefolkets dag i 2011. Den jobbet Arvid med i 12 år.I "Grenseland" er vi i grenselandet i filmen, men også at samene føler at de er i grenseland for hva de kan klare av tap av rein til rovdyr. Lappografen. Siden 90-tallet har Larsen fulgt samenes syklus med rein gjennom årstidene. Fra kalving om våren, til brunst og jakt om høsten. Gjennom de harde vinterstormene i Rago nasjonalpark med tap av rein til rovdyr.– Det er helt annet liv enn vi har i byen. De lever ikke etter klokka. De vet ikke når det skjer noe, og når det skjer noe, så skjer det fort. Så kan det være lange perioder det ikke skjer noe.Arvid Larsen må klare seg selv når han er ute med samene. Ingen passer på at han klarer å holde følge med gjeterne over høye fjell eller gjennom dype daler. Han er med dem, og de kaller han bare for Lappografen.

Sjønstå - fra gammel til ny tid

Kulturarv, Trinn: 8
I samarbeid med flere aktører ønsker Nordlandsmuseet å tilby en opplevelsesrik skoledag, der natur, kultur og industrialisering går hånd i hånd. Sjønstå er idag et sted der tiden nesten har stått stille. Det blir et besøk på Sjønstå gård, en perle av et kulturminne, som bærer på en over 300 år gammel gårdshistorie. Vi ser også spor etter et samfunn der industrien i Sulitjelma var med på å skape grunnlaget for liv og røre. Ved å ta utgangspunkt i de kulturminnene vi har omkring oss skal vi bygge en helhetlig historie.Vi ønsker med dette å sette fokus på kultuminner, og gjøre elevene oppmerksomme på kulturminnenes betydning og verdi for vår forståelse av vår historie og vårt samfunn.
NB! Klær og sko. Ta med godt med varme klær. Vi skal være mye ute, og det kan være både kaldt og vått. Bruk solid/varmt skotøy.
Temaer i formidlingen: I tillegg til fokus på den lokale historien, har vi tre hovedtemaer som vi arbeider med. Det er industrialisering, transport og kulturminner.
Våre målsetninger:• At elevene blir kjent med sin nære historie• At elevene får et lokalt perspektiv på industrialisering• At elevene blir kjent med gamle og nyere kulturminner som er omkring oss• At elevene forstår verdien og nytten av å ta vare på kulturminner
Lenke til Nordlandsmuseets hjemmeside: https://nordlandsmuseet.no/Ungdomstrinnet/?Article=206

Teater på timeplanen (Cecilie Aurora Karlsen)

Scenekunst, Trinn: 7
Teater på timeplanen - improvisasjonsøvelser og teatersportTeatersport er en konkurranse i improvisert teater utviklet av Keith Johnstone. Teaterformen kom til Norge rundt 1980 og Norsk Teaterråd arrangerer i samarbeid med Norsk Amatørteaterforbund årlig NM i Teatersport.I teatersport tar publikum gjerne aktivt del i hva som skal fremføres gjennom å foreslå tema, sted osv. for sketsjene som fremvises. Skuespillerne som er med fremfører scener ut fra visse føringer som blir lagt – alt fra begrensinger i tid og rom, til for eksempel at man må bytte følelser, snakke på rim, synge, ikke bruke bokstaven S, snakke «tullespråk» eller at man ikke kan snakke uten å ha kroppskontakt. Fellesnevneren er at alt improviseres, det vil si at skuespillerne må skape scenene der og da - uten manus.I tillegg til å være en underholdende kunstform, er teatersport en utbredt form for skuespillertrening. Gjennom å trene teatersport øver skuespilleren seg opp til å ta sjanser, uttrykke følelser spontant, hjelpe medspillerne, ikke blokkere og å gå rett til poenget. Dette gjør teatersport/improteater til en fin metode å jobbe med også i klasserommet for å gi elevene en innføring i teater og skuespill, samtidig som de øver på å stå foran andre og ta ordet. I tillegg er den lekpregede metoden gøy både for de som deltar og de som ser på.Elevene skal gjennom «Teater på timeplanen» gjøre teatersport- og improvisasjonsøvelser sammen og med hverandre som publikum, under ledelse av teaterlærer.

Visuelle nabolag

Visuell kunst, Trinn: 1-10
Nasjonalmuseets samling består  av vidt forskjellige disipliner som skulptur, arkitekturskisser, møbler, video, kunsthåndverk, foto, grafisk formgiving, maleri, tekstil og industridesign. Men hva skjer når man setter slike ulike kunstneriske utrykk og medier opp mot hverandre i en og samme utstilling, i et nabolag? Visuelle nabolag utfordrer publikum til å utforske uventede møtepunkter mellom kunst, design og arkitektur i en regi som ansporer til nye kunsthistorier. Gjennom ufrivillige likhetstrekk mellom ulike medier eller tematiske kontraster ønsker vi å vise hvordan kunsten fra forskjellige epoker kan speile museets historie og samfunnet vi lever i dag.Kunstnere representert i utstillingen er blant andre Andy Warhol, Peter Opsvik, Hans Gude, Stiletto, Kåre Kivijärvi, Helen & Hard og Per Kleiva. 
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter